Nabewerken: doen of niet doen?

Nabewerking. Geen onderwerp is zoveel besproken als nabewerking en de meningen zijn er over verdeeld. Aan het ene uiterste staan de mensen die alle fotobewerking ‘uit den boze’ vinden, aan de andere kan staan zij die flink sleutelen aan hun foto’s om het perfecte beeld te creëren. En wie heeft er nu gelijk?

Komt-ie!

De betere camera’s schieten in het
raw-formaat. Dat houdt in dat er een bestand uit de camera komt waarin de ‘ruwe’ data van de foto is opgeslagen. De fotograaf stelt de camera zo goed als mogelijk in, houdt rekening met belichtingsomstandigheden e.d., maar verder doet de camera nog niets met het beeld en z.g. beeldstijlen die je instelt op de camera worden op het raw bestand nog niet toegepast. Dat is de reden dat de zwartwit foto die je maakte op de pc ineens toch weer een kleurbestand blijkt te zijn. Voordat je raw foto’s kunt gebruiken moeten er van de ruwe bestanden nog plaatjes gemaakt worden, bijvoorbeeld een jpg bestand. Hiervoor gebruik je een raw-converter, bijvoorbeeld Adobe Camera Raw of Lightroom.

Je kunt camera’s echter ook instellen op jpg. Dan komt er uit de camera direct al een jpg bestand, klaar voor gebruik, compleet met de beeldstijl die je had ingesteld op de camera. Die beeldstijl is de bewerking die je camera toepast op het ruwe databestand. Handig en het scheelt veel tijd want je hoeft immers niet alle foto’s door de raw-converter te halen.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Goede vraag. Dat is omdat in de ruwe data van een raw bestand veel meer informatie zit. En dat geeft ruimere mogelijkheden om de belichting te corrigeren, vooral handig als je fotografeert met lastige lichtomstandigheden.  Bijvoorbeeld hele lichte én hele donkere delen in één foto. Dat blijft voor de meeste camera’s toch een klus; onze ogen zijn op het gebied van dynamisch bereik echt vele malen beter dan de beste camera. Met een raw bestand kunt je, zonder kwaliteitsverlies, vrij eenvoudig de donkere schaduwen wat oplichten en de te lichte delen wat terughalen, zodat je meer balans in de foto krijgt en je weer ziet wat je ogen zagen toen je de foto maakte.

Deze bewerkingen, de beeldstijl die je camera toepast en het corrigeren van de belichting in de rawconverter, zijn eigenlijk geen echte fotobewerking, maar een optimalisatie van je fotobestanden.

En het ‘echte’ werk?

Je kunt natuurlijk veel verder gaan dan alleen optimaliseren. HDR bijvoorbeeld om het dynamisch bereik kunstmatig nog meer te vergroten. Maar ook het weghalen van storende elementen uit een foto. En dat kan variëren van vlekjes en pukkeltjes tot het weghalen van lelijke vuilnisbakken.

Before After voorna

Is dat nodig? Nee, niet per se en niet altijd. Is het nuttig? Ja, soms wel. Ikzelf doe dat zeker ook wel. Het is maar net wat mijn doel is met de foto.

De foto’s die ik voor ondernemers maak hebben ook een bepaald doel, namelijk op een aantrekkelijke manier communiceren wie je bent en wat je te bieden hebt. Laat je een zakelijk portret schieten, maar word je op de dag zelf wakker met een pukkel op je kin? Er is geen enkele reden om die in de foto te laten zitten omdat het nou eenmaal de werkelijkheid van het moment is. Maak je de foto een paar dagen later is dat pukkeltje immers ook weer weg.

Hoe zit dat dan met wallen en kraaienpootjes? Ook die kun je iets verminderen, maar het hoeft natuurlijk niet. Ook dat is toch vaak een kwestie van smaak. Zowel van geportretteerde (hoe ziet die zichzelf of hoe wil die overkomen) als van de fotograaf (hoe ver wil die gaan met portretretouche).

Dan is er nog digitale kunst. Ik ken mensen die de meest mooie kunstwerken maken met behulp van fotografie en Photoshop. Fantastisch toch als je in jouw huis of kantoor zo’n kunstwerk kan ophangen?

En last but not least: fotobewerking is ook gewoon leuk.

Conclusie?

Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen, naar mijn idee bestaat er niet zoiets als één juiste manier. Optimalisatie van de raw bestanden is een standaard onderdeel in m’n proces. Maar daarnaast doe ik soms ook meer. Om het beeld nét wat krachtiger te maken zodat ik er met nog meer plezier naar kijk.

Meer lezen over de verschillen tussen raw en jpg? Laura Vink schreef daarover dit artikel. https://vinkacademy.nl/fotografietips/fotograferen-raw-jpg/

Laat zien wat jouw bedrijf doet

Laat het zien

Elke ondernemer kan vertellen wat hij doet en waar hij zijn klanten nou écht goed mee helpt. Je hebt je verhaal altijd paraat en kan het bij wijze van spreken nog glashelder oplepelen als je ’s nachts wakker gemaakt wordt. Dat is het praatje. Maar als je datzelfde verhaal op je website of in een flyer of uitnodiging zet, dan mist er toch wat: het plaatje. Met het juiste plaatje maak je je boodschap sterk. Daar geloof ik in.

Wil je er hulp bij? Je mag me altijd bellen of mailen.

Wat hebben Gerard Joling en ik gemeen?

We komen zo af en toe allebei op dezelfde feestjes. Daar houdt dan de vergelijking wel op.

Gerard zorgt ervoor dat het feestvarken van dienst en zijn gasten op de avond zelf een onvergetelijk moment beleven. En geloof me, dat kan hij echt heel goed.

Ik probeer me daarentegen op de avond zelf niet al te zeer te profileren. Helemaal onzichtbaar ben ik natuurlijk niet, voor een groot deel van de foto’s is flitsen eenmaal nodig. Tenminste, als je foto’s wil die het niveau van ‘mobieltje in het donker’ overstijgen. Ik loop lekker rond, maak eens een praatje en doe verder gewoon m’n ding. Vroeg of laat komt ook de vraag ‘Zal ik even een foto van jou maken, anders heeft ‘Jan’ helemaal geen foto van jou straks?’ Is niet nodig, want meestal is ‘Jan’ daar helemaal niet in geïnteresseerd, maar ik laat me soms gewillig op de foto zetten, de weg van de minste weerstand.

Wanneer Gerard aan het eind van de avond tevreden over een geslaagd optreden huiswaarts gaat, begint voor mij dan pas het werk. Foto’s op de pc zetten, ze allemaal bekijken en een selectie maken die de sfeer van de avond goed weergeeft. Hoofdpersonen, familie en vrienden en hoogtepunten in het programma zoals speeches en artiesten; het moet allemaal in de reportage komen. Maar wat je vooral níet wilt, is dat er foto’s tussendoor glippen waar mensen onvoordelig of echt heel gek op staan. Daarna ga ik die selectie nog bewerken. Feestzaaltjes zijn vaak sfeervol, maar blinken niet altijd uit in een perfecte belichting, dus daar waar nodig stel ik het bij.

Alles klaar? Dan kan het naar de klant. Altijd een versie met niet te zware bestanden, zodat de foto’s gemakkelijk gedeeld kunnen worden via de mail of social media, én een versie met afdrukbare bestanden voor als je er zelf een fotoboek van wil maken. Dan kunnen we concluderen dat we met z’n allen weer een mooie herinnering hebben gemaakt.

Begin het nieuwe jaar goed met deze tips voor het kiezen van de juiste profielfoto

Profielfoto’s, je ziet ze in alle soorten en maten. Maar waar moet je nu op letten bij het kiezen van een profielfoto? Zeker wanneer je de foto gaat gebruiken op een zakelijke netwerksite als LinkedIn is het belangrijk om een goede foto te kiezen. Daarom wat handige tips die je verder helpen.

Een foto van jou

Een open deur, maar wel meteen de belangrijkste: je profielfoto gaat over jou, dus ja, je moet er zelf op staan. Jouw profielfoto is dus geen foto van je kind, je kat of je nieuw aangeschafte auto.

Vakantie en/of feestfoto’s

Je wil een goede indruk maken, bezoekers zijn immers op zoek naar betrouwbare zakelijke contacten of professionele medewerkers. Met een foto waarop je feestend, compleet met blauwe pruik, bent vastgelegd ga je jouw doel niet bereiken.

Een recente foto

Een goede profielfoto kun je zien als een eerste kennismaking. Als alles goed gaat, volgen na deze eerste kennismaking nog meer afspraken. Dan is het wel zo prettig als de sollicitatiecommissie of je potentiële klant je herkent als dezelfde persoon als van de foto. Dus ben je inmiddels tien jaar ouder, of heb je je kapsel geheel veranderd? Zorg dan voor een nieuwe foto.

Kijk in de lens

Het is een goede gewoonte bij een kennismaking mensen aan te kijken. Dat kan ook met een foto. Wanneer je precies in de lens kijkt, heeft de kijker het idee dat je hem recht in de ogen kijkt.

Geen selfie

Je hebt niet altijd iemand in de buurt die jouw profielfoto kan maken. Toch is een selfie niet altijd de meest geschikte profielfoto. Zeker als je een foto met je telefoon vanuit de hand maakt, is de afstand tussen je gezicht en de lens vaak net even te kort. Dat geeft een vertekening, waardoor je net niet helemaal jezelf lijkt. Zoek dus een vriend of vriendin die je kan helpen met het maken van de foto.

Dat waren de vijf belangrijkste tips. Met dit in het achterhoofd ga je een betere keuze maken voor jouw profielfoto. Wil je er hulp bij hebben en het professioneel aanpakken? Je kunt altijd bij me terecht voor het maken van een setje nieuwe foto’s.

Tags: 

Vorig jaar schreef ik op de laatste dag van het jaar wat een geweldig jaar 2017 voor me was, een jaar dat helemaal in het teken van ondernemen stond. 2018 kon bijna niet mooier dan 2017. Maar raad eens? Het kon wél. Het was een jaar van keihard werken; zo’n 4.500 foto’s vonden hun weg naar klanten. En m’n werk bracht me ook in 2018 weer naar de leukste plekken en de mooiste bedrijven, ik ontmoet er steeds weer de leukste mensen en ja, ik sta nog steeds vooraan om de mooiste plaatjes te schieten. Maar dat lukt dus niet zonder al die ondernemers die me steeds weer vragen hen te helpen. Dank dus voor weer een mooi jaar en ik wens je een fantastisch 2019 waarin we met z’n allen zorgen voor zichtbaarheid!