Wat hebben Gerard Joling en ik gemeen?

We komen zo af en toe allebei op dezelfde feestjes. Daar houdt dan de vergelijking wel op.

Gerard zorgt ervoor dat het feestvarken van dienst en zijn gasten op de avond zelf een onvergetelijk moment beleven. En geloof me, dat kan hij echt heel goed.

Ik probeer me daarentegen op de avond zelf niet al te zeer te profileren. Helemaal onzichtbaar ben ik natuurlijk niet, voor een groot deel van de foto’s is flitsen eenmaal nodig. Tenminste, als je foto’s wil die het niveau van ‘mobieltje in het donker’ overstijgen. Ik loop lekker rond, maak eens een praatje en doe verder gewoon m’n ding. Vroeg of laat komt ook de vraag ‘Zal ik even een foto van jou maken, anders heeft ‘Jan’ helemaal geen foto van jou straks?’ Is niet nodig, want meestal is ‘Jan’ daar helemaal niet in geïnteresseerd, maar ik laat me soms gewillig op de foto zetten, de weg van de minste weerstand.

Wanneer Gerard aan het eind van de avond tevreden over een geslaagd optreden huiswaarts gaat, begint voor mij dan pas het werk. Foto’s op de pc zetten, ze allemaal bekijken en een selectie maken die de sfeer van de avond goed weergeeft. Hoofdpersonen, familie en vrienden en hoogtepunten in het programma zoals speeches en artiesten; het moet allemaal in de reportage komen. Maar wat je vooral níet wilt, is dat er foto’s tussendoor glippen waar mensen onvoordelig of echt heel gek op staan. Daarna ga ik die selectie nog bewerken. Feestzaaltjes zijn vaak sfeervol, maar blinken niet altijd uit in een perfecte belichting, dus daar waar nodig stel ik het bij.

Alles klaar? Dan kan het naar de klant. Altijd een versie met niet te zware bestanden, zodat de foto’s gemakkelijk gedeeld kunnen worden via de mail of social media, én een versie met afdrukbare bestanden voor als je er zelf een fotoboek van wil maken. Dan kunnen we concluderen dat we met z’n allen weer een mooie herinnering hebben gemaakt.

Begin het nieuwe jaar goed met deze tips voor het kiezen van de juiste profielfoto

Profielfoto’s, je ziet ze in alle soorten en maten. Maar waar moet je nu op letten bij het kiezen van een profielfoto? Zeker wanneer je de foto gaat gebruiken op een zakelijke netwerksite als LinkedIn is het belangrijk om een goede foto te kiezen. Daarom wat handige tips die je verder helpen.

Een foto van jou

Een open deur, maar wel meteen de belangrijkste: je profielfoto gaat over jou, dus ja, je moet er zelf op staan. Jouw profielfoto is dus geen foto van je kind, je kat of je nieuw aangeschafte auto.

Vakantie en/of feestfoto’s

Je wil een goede indruk maken, bezoekers zijn immers op zoek naar betrouwbare zakelijke contacten of professionele medewerkers. Met een foto waarop je feestend, compleet met blauwe pruik, bent vastgelegd ga je jouw doel niet bereiken.

Een recente foto

Een goede profielfoto kun je zien als een eerste kennismaking. Als alles goed gaat, volgen na deze eerste kennismaking nog meer afspraken. Dan is het wel zo prettig als de sollicitatiecommissie of je potentiële klant je herkent als dezelfde persoon als van de foto. Dus ben je inmiddels tien jaar ouder, of heb je je kapsel geheel veranderd? Zorg dan voor een nieuwe foto.

Kijk in de lens

Het is een goede gewoonte bij een kennismaking mensen aan te kijken. Dat kan ook met een foto. Wanneer je precies in de lens kijkt, heeft de kijker het idee dat je hem recht in de ogen kijkt.

Geen selfie

Je hebt niet altijd iemand in de buurt die jouw profielfoto kan maken. Toch is een selfie niet altijd de meest geschikte profielfoto. Zeker als je een foto met je telefoon vanuit de hand maakt, is de afstand tussen je gezicht en de lens vaak net even te kort. Dat geeft een vertekening, waardoor je net niet helemaal jezelf lijkt. Zoek dus een vriend of vriendin die je kan helpen met het maken van de foto.

Dat waren de vijf belangrijkste tips. Met dit in het achterhoofd ga je een betere keuze maken voor jouw profielfoto. Wil je er hulp bij hebben en het professioneel aanpakken? Je kunt altijd bij me terecht voor het maken van een setje nieuwe foto’s.

Tags: 

Vorig jaar schreef ik op de laatste dag van het jaar wat een geweldig jaar 2017 voor me was, een jaar dat helemaal in het teken van ondernemen stond. 2018 kon bijna niet mooier dan 2017. Maar raad eens? Het kon wél. Het was een jaar van keihard werken; zo’n 4.500 foto’s vonden hun weg naar klanten. En m’n werk bracht me ook in 2018 weer naar de leukste plekken en de mooiste bedrijven, ik ontmoet er steeds weer de leukste mensen en ja, ik sta nog steeds vooraan om de mooiste plaatjes te schieten. Maar dat lukt dus niet zonder al die ondernemers die me steeds weer vragen hen te helpen. Dank dus voor weer een mooi jaar en ik wens je een fantastisch 2019 waarin we met z’n allen zorgen voor zichtbaarheid!

Evenementenfotografie

Zolang als ik me kan herinneren ben ik een enorme fan van tegenstellingen die bij elkaar komen. Denk dan aan Freddy Mercury die samen zingt met operazangeres Montserrat Caballé, of Marco Borsato die met rapper Ali B. op de planken staat. Ik heb dat ook met beeld. Ik ben gefascineerd als twee werelden in één beeld samenkomen. M’n headerbeeld is er ook een: binnen en buiten lopen door elkaar heen. Als ik ergens een evenement fotografeer, en er is een gelegenheid probeer ik als het even kan zo’n beeld te schieten. Leuk voor de opdrachtgever en ikzelf word superblij als ik thuiskom met zo’n foto.

event- en bedrijfsfotografie

De oktobermaand heeft weer heel wat mooie beelden opgeleverd. Een bonte stoet aan onderwerpen trok aan m’n lens voorbij, ik was er maar wàt druk mee!