Begin het nieuwe jaar goed met deze tips voor het kiezen van de juiste profielfoto

Profielfoto’s, je ziet ze in alle soorten en maten. Maar waar moet je nu op letten bij het kiezen van een profielfoto? Zeker wanneer je de foto gaat gebruiken op een zakelijke netwerksite als LinkedIn is het belangrijk om een goede foto te kiezen. Daarom wat handige tips die je verder helpen.

Een foto van jou

Een open deur, maar wel meteen de belangrijkste: je profielfoto gaat over jou, dus ja, je moet er zelf op staan. Jouw profielfoto is dus geen foto van je kind, je kat of je nieuw aangeschafte auto.

Vakantie en/of feestfoto’s

Je wil een goede indruk maken, bezoekers zijn immers op zoek naar betrouwbare zakelijke contacten of professionele medewerkers. Met een foto waarop je feestend, compleet met blauwe pruik, bent vastgelegd ga je jouw doel niet bereiken.

Een recente foto

Een goede profielfoto kun je zien als een eerste kennismaking. Als alles goed gaat, volgen na deze eerste kennismaking nog meer afspraken. Dan is het wel zo prettig als de sollicitatiecommissie of je potentiële klant je herkent als dezelfde persoon als van de foto. Dus ben je inmiddels tien jaar ouder, of heb je je kapsel geheel veranderd? Zorg dan voor een nieuwe foto.

Kijk in de lens

Het is een goede gewoonte bij een kennismaking mensen aan te kijken. Dat kan ook met een foto. Wanneer je precies in de lens kijkt, heeft de kijker het idee dat je hem recht in de ogen kijkt.

Geen selfie

Je hebt niet altijd iemand in de buurt die jouw profielfoto kan maken. Toch is een selfie niet altijd de meest geschikte profielfoto. Zeker als je een foto met je telefoon vanuit de hand maakt, is de afstand tussen je gezicht en de lens vaak net even te kort. Dat geeft een vertekening, waardoor je net niet helemaal jezelf lijkt. Zoek dus een vriend of vriendin die je kan helpen met het maken van de foto.

Dat waren de vijf belangrijkste tips. Met dit in het achterhoofd ga je een betere keuze maken voor jouw profielfoto. Wil je er hulp bij hebben en het professioneel aanpakken? Je kunt altijd bij me terecht voor het maken van een setje nieuwe foto’s.

Tags: 

Vorig jaar schreef ik op de laatste dag van het jaar wat een geweldig jaar 2017 voor me was, een jaar dat helemaal in het teken van ondernemen stond. 2018 kon bijna niet mooier dan 2017. Maar raad eens? Het kon wél. Het was een jaar van keihard werken; zo’n 4.500 foto’s vonden hun weg naar klanten. En m’n werk bracht me ook in 2018 weer naar de leukste plekken en de mooiste bedrijven, ik ontmoet er steeds weer de leukste mensen en ja, ik sta nog steeds vooraan om de mooiste plaatjes te schieten. Maar dat lukt dus niet zonder al die ondernemers die me steeds weer vragen hen te helpen. Dank dus voor weer een mooi jaar en ik wens je een fantastisch 2019 waarin we met z’n allen zorgen voor zichtbaarheid!

EvenementenfotografieZolang als ik me kan herinneren ben ik een enorme fan van tegenstellingen die bij elkaar komen. Denk dan aan Freddy Mercury die samen zingt met operazangeres Montserrat Caballé, of Marco Borsato die met rapper Ali B. op de planken staat. Ik heb dat ook met beeld. Ik ben gefascineerd als twee werelden in één beeld samenkomen. M’n headerbeeld is er ook een: binnen en buiten lopen door elkaar heen. Als ik ergens een evenement fotografeer, en er is een gelegenheid probeer ik als het even kan zo’n beeld te schieten. Leuk voor de opdrachtgever en ikzelf word superblij als ik thuiskom met zo’n foto.

event- en bedrijfsfotografieDe oktobermaand heeft weer heel wat mooie beelden opgeleverd. Een bonte stoet aan onderwerpen trok aan m’n lens voorbij, ik was er maar wàt druk mee! 

Bij de Hackaton in Purmerend bogen vorig weekend tien teams zich over de vraag hoe de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven te verkleinen. Ik fotografeerde deze dynamische dag waar ook Zaid El Ouardani langskwam voor een inspirerend praatje. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om, op de stoep van zijn ‘oude’ school een portret van hem te schieten.