Niets menselijks is ons vreemd, dus ook jij zal weleens gedacht hebben: what’s in it for me? En eerlijk gezegd vind ik dat geen gekke gedachte. Je wilt toch weten waar je je tijd, geld of harde werk aan besteed. Daarover nadenken voorkomt dat je je bezighoudt met onzindingen waar je misschien ook nog eens helemaal geen plezier aan beleeft. Maar soms kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het maken van zo’n ‘what’s-in-it-for-me-analyse’.
Dus: een professioneel portret, wat héb je daar nu eigenlijk aan? Ik laat het je zien aan de hand van een aantal voorbeelden.
#1 Je website
Stel, je bent ondernemer. Dan is het van belang dat de wereld weet dat je er bent én wie je bent. Want alleen als mensen dat weten, kunnen ze overwegen klant bij je te worden. Zorg dus voor zichtbaarheid, ook op je website. De ‘over mij’ of ‘contact’ pagina is dan dé plek om een goede professionele portretfoto van jezelf te laten zien.
#2 Het redactionele portret
Jij weet als geen ander dat het zaak is jezelf te laten zien als expert in jouw vakgebied. Dus je laat je citeren of interviewen over het onderwerp waar jij álles van weet. Daar rolt een mooi artikel uit dat online of in gedrukte vorm verschijnt. Een uitgelezen kans om bij het publiek jouw naam te koppelen aan hoe je eruit ziet. Zo creëer je meer herkenbaarheid bij het publiek dat voor jou belangrijk is.
#3 De weggevers
Je hebt voor je bedrijf vaak klantcontact, wat zeg ik: klantcontact is jouw middle name. Jij staat naast je klanten bij de grote beslissingen in hun leven, en je weet dat ze op je kunnen bouwen. Dan is het superfijn als die klanten je óók goed kennen en vertrouwen. Zodat ze weten dat ze je altijd kunnen bellen. Een goed idee dus om jouw foto op je visitekaartje of blocnote te laten afdrukken.
En? Overtuigd what’s in it for you?
(foto van mij boven aan dit blog: Foto van Dana)