Ik fotografeer regelmatig en graag zakelijke evenementen. Een mooie reportage van een geslaagd event is niet alleen leuk als terugblik, maar ook goed in te zetten voor je marketing en promotie. Het is mijn taak als fotograaf om op jouw event alle belangrijke momenten vast te leggen. Maar daar stopt mijn werk niet. Een minstens zo groot deel van de waarde van mijn werk zit ‘m in zorgvuldige selectie van de foto’s die ik uiteindelijk aflever.
Dit betekent dat ik als fotograaf die ene bijna perfecte foto soms toch moet laten vallen en dus buiten de selectie moet houden. Waarom? Omdat het nou eenmaal de realiteit is dat er bij niet geposeerde foto’s met meerdere mensen in een beeld heel vaak iemand net niet helemaal lekker uit de verf komt. En niemand ziet zichzelf graag terug met dichte ogen, in een ongemakkelijke houding of met een gekke grimas op het gezicht.
Vertrouwen opbouwen door selectie
Ik hoor weleens terug ‘Els maakt alleen maar foto’s waar je goed op staat.’ Maar dat is natuurlijk maar de halve waarheid. Tijdens een evenement maak ik veel foto’s, en het is onmogelijk om iedereen in elk shot perfect te vangen. Mensen bewegen, eten, drinken en praten nu eenmaal. En dat levert altijd (lees: écht altijd) ook een aantal minder fraaie foto’s op. Dat is normaal. Wat niet normaal is, is die foto’s vervolgens laten staan in de uiteindelijke selectie. Geloof me, daarvan wordt niemand blij.
Tot zover klinkt het allemaal nog heel logisch. Maar vaak moet je toch nog net een stap verder gaan: namelijk naar de mensen in de achtergrond. Een voorbeeldje: een spreker 1 staat op het podium gloedvol z’n verhaal te doen, het enthousiasme spat eraf en de zaal hangt aan z’n lippen. Dit kan niet fout gaan zou je denken. Maar wat nou als spreker 2 net naast het podium zichtbaar verveeld staat te wachten tot hij klaar is met z’n verhaal en z’n eigen praatje kan gaan houden?
Of deze: Tijdens de lunchbreak staan mensen geanimeerd met elkaar te praten. Er wordt over en weer heel wat uitgewisseld en de sfeer is overduidelijk goed. Dat wil je al organisator zeker laten zien. Vooral als mensen er ook nog eens heel leuk op staan. Maar hé, staat daar nou iemand in de achtergrond een net iets te groot broodje naar binnen te werken? Tijd to kill my darlings.
Wanneer ik foto’s aflever, kunnen mijn klanten erop vertrouwen dat niemand zich ongemakkelijk hoeft te voelen met de foto’s. Dat vertrouwen bouw ik op door bij elke reportage achteraf een zorgvuldige selectie te maken. Bij eventfotografie geldt: mijn selectieproces is m’n visitekaartje.
Kill your darlings: doe het!
Heb je tijdens een door jouw georganiseerd event ook zelf wat foto’s gemaakt met je mobiel, of heeft jouw fotograaf je echt alle foto’s die hij heeft gemaakt geleverd? Loop niet het risico dat jouw foto’s je uiteindelijk meer schade berokkenen dan profijt opleveren. Ga dan echt zelf nog aan de slag met de selectie, of vraag er hulp bij. Kill your darlings, otherwise they will kill you.