In gesprek met Jolanda Pranger
Wat vooraf ging...
Zomer 2018 veranderde ik de naam van mijn bedrijf van Kekke Kiek in Zichtbaar in Bedrijf. Ik maakte nog steeds veel en graag ‘kekke kieken’ voor iedereen die dat kon gebruiken, maar ik wilde meer benadrukken dat fotografie een onmisbare bijdrage levert aan de zichtbaarheid van organisaties en bedrijven. Ik geloof er heilig in dat sommige dingen nu eenmaal een ‘plaatje’ nodig hebben bij het ‘praatje’; je brengt je boodschap gewoon beter over als je laat zien wat je bedoelt. Als je eenmaal zo’n stokpaardje hebt praat je daar natuurlijk ook regelmatig met anderen over. Dat geeft vaak verrassende inzichten, maar vooral zijn het altijd leuke gesprekken die ik jullie niet wil onthouden.
Nog geen vijf minuten binnen en de tips om m’n LinkedIn profiel scherper te krijgen vliegen me al om de oren. Ik ben bij Jolanda Pranger. Soms kom je mensen uit een totaal andere branche tegen, maar is meteen duidelijk dat er een belangrijke overlap zit in je werk. Dat was het geval toen wij elkaar tegenkwamen op een online bijeenkomst. Beiden zorgen we ervoor dat mensen goed voorbereid de arbeidsmarkt op kunnen. Ik met professionele profielfoto’s en zij met LinkedIn- en sollicitatietrainingen. Dáár wilden we het weleens over hebben bij een kop koffie.
“Eerste Gesprek is voortgekomen uit .FORMT., het bureau voor arbeidsbemiddeling en detachering dat ik samen met mijn broer Reinier run” steekt Jolanda van wal. “Bij elke bemiddeling zorgde ik ervoor dat de kandidaten goed voorbereid naar de opdrachtgever gingen. Die sollicitatietrainingen heb ik geprofessionaliseerd en daaruit is Eerste Gesprek als aparte dienst ontstaan.”
Hmm, twee bedrijven, verschillende partijen, hoe zorg je er dan in hemelsnaam voor dat je al die mensen bereikt?
“Vanuit de detachering wist ik al dat het moeilijkste deel is om de kandidaten te vinden. Zij zijn zich er nog niet altijd van bewust dat ze veel te bieden hebben aan voor hun nog onbekende werkgevers” zegt Jolanda. “Zichtbaarheid is voor ons bedrijf van levensbelang, dus daar besteed ik flink tijd aan. Zelf gebruik ik LinkedIn om goed zichtbaar te zijn en in contact te komen met professionals, dat is daar naar mijn idee echt het meest geschikte kanaal voor. Doordat ik zoveel tijd doorbracht op LinkedIn viel het me op dat mensen bij het invullen van hun profiel best veel kansen laten liggen. Dat vind ik zo zonde, daar wilde ik wat aan doen en dat is Eerste Gesprek geworden. En dingen leren aan gemotiveerde mensen, dat is echt zo leuk!” voegt ze toe.
“Wat is nou jouw belangrijkste tip voor mensen die met zichtbaarheid aan de slag willen?” vraag ik. Het antwoord komt meteen en zonder aarzelen: “Iedereen moet een fatsoenlijk LinkedIn profiel hebben, en dit zou op school al aangepakt moeten worden. Als je jezelf wil verkopen aan werkgevers is het echt van cruciaal belang dat ze kunnen zien met wie ze te maken hebben én dat ze je kunnen benaderen.” Dan met een lach: “Eigenlijk is een goed profiel een eerste levensbehoefte. En als je dan, in deze coronatijd, wordt uitgenodigd voor een online sollicitatiegesprek: kijk vooral níet naar je scherm maar in je webcam. Dan heb je je eerste punt al gescoord.”